Nieuwe ronde andere kansen

Allereerst alle goeds gewenst voor het nieuwe jaar. De feestdagen zijn weer achter de rug. Nu kunnen we beginnen met écht vet eten! Een nieuw jaar brengt vast weer goede voornemens met zich mee. Vaak gebaseerd op gewicht en gezondheid. Laten daarin nu net grote veranderingen gaande zijn. Jarenlang is er een hetze tegen vet gevoerd. ‘Van vet eten word je vet en vet is slecht voor je cholesterol’. Inmiddels blijkt dat dit na veertig jaar geen enkele verlaging in hart en vaatziekten gegeven heeft en dat het overgewicht en alle leeftijdscategorieën alleen maar is toegenomen.

Wanneer een voetbaltrainer een aantal weken niet de gewenste resultaten haalt wordt hij zonder pardon op straat gezet en wordt er een nieuwe weg in geslagen. Wanneer voedingsvoorlichting 40 jaar niet werkt blijven we het gewoon volhouden? Vet is niet slecht voor je. Het is je belangrijkste brandstof en één van je belangrijkste bouwstoffen. Koolhydraten zijn de boosdoeners van overgewicht. En met name alle bewerkte koolhydraten en zetmeelproducten. Deze geven snel energie. Daar kom je nog mee weg als je iedere dag 200 km fietst zoals een wielrenner. Maar als je dat niet doet worden deze koolhydraten opgeslagen als buikvet en zijn ze de boosdoener van onze welvaartsproblematiek.

De oplossing: weinig koolhydraten, veel vet eten. In populaire termen: Low Carb – High Fat (LCHF). Hierdoor daalt je suikerspiegel en hoeft je lichaam minder insuline aan te maken om de suikerspiegel te reguleren. En deze insuline is nou ook weer net je vetopslaghormoon. Best handig dus als hier minder van aangemaakt wordt. Je leert weer vet te verbranden en dat geeft weer langer verzadiging, waardoor je minder behoefte aan eten krijgt.

Ik krijg vaak de vraag wat dan wel te eten? Nou heel concreet: vlees ,vis, eieren, natuurlijke vetten, groenten, noten. Beperken: suikers, zetmeel (brood, pasta, rijst, aardappelen), bier (vloeibaar brood), vruchtensappen. Dit kan natuurlijk wel wat ontwenningsverschijnselen geven zoals hoofdpijn en duizeligheid of slapte. Extra water drinken zorgt dan  vaak voor een afname van klachten. Eigenlijk best eenvoudig dus. En eenvoudige voornemens zijn ook het beste vol te houden. Dat kan bijna niet mis gaan, succes!

Dinant

 

 

Posted in Blog, Voeding, Voedingsadvies by OerFit Altena