Hoe doen we het dan beter?

Mijn vorige column was enigszins aan de negatieve kant en dat is eigenlijk helemaal niet mijn stijl. Waar m’n vrouw me al uitgebreid voor gewaarschuwd had gebeurde; ik voelde me er eigenlijk niet echt prettig bij. De reacties die ik er op kreeg waren dan wel weer opvallend. Die waren namelijk juist erg positief, begripvol en complimenteus. Er kwamen ook duidelijk meer reacties dan op voorgaande columns. Misschien is het dus toch goed om af en toe eens lekker ergens tegen aan te schoppen. In mijn beleving moet je dan echter zelf ook wel met alternatieven komen.

Maar hoe krijg je mensen in beweging om zelf actie te ondernemen, zodat zij hun gezondheid weer bewust in eigen hand gaan nemen? Onze ‘praktijk-coach’ Marcel Dassen (Authenticiteit in beeld), vertelde me dat mensen slechts kleine veranderingen ineens kunnen maken. Marcel coacht en begeleidt allerlei cliënten. Hij maakt daarbij gebruik van een ruimte bij ons op de praktijk. Tussendoor hebben wij vaak interessante gedachtewisselingen, waar ik regelmatig mee vooruit kan. Vandaar mijn naam ‘praktijk-coach’. Daarnaast delen we eigenlijk ook nog een gezamenlijke visie. Hoewel Marcel de psychische kant benaderd en wij de fysieke, zijn we toch beide gericht op mensen vooruit helpen, in plaats van symptomen bestrijden. Zijn advies over kleine veranderingen neem ik daarom zeer ter harte.

Dus; stel kleine doelen. Bijvoorbeeld 1 keer meer lichaamsbeweging per week. Dan heb je een week de tijd om het te bereiken en heb je er voldoening van. Dit motiveert en je gaat vanzelf meer doen. Een doelstelling die niet vol te houden is werkt juist averechts! Probeer zelf of bij je kinderen 1 ongezond eetmoment per dag om te ruilen voor een fruitmoment. Soms vraagt het wel om wat creativiteit, want helaas is fruit niet zo verslavend als de suikers uit koek en snoep. Bij ons is het bijvoorbeeld regelmatig ‘feest’ met: ‘appeltaart’ (appel uit de oven met kaneel), stoplichten (verschillende stukken fruit op een satéprikker), banaan of aardbei in echte pure chocolade of bijvoorbeeld verschillende soorten fruit in de vorm van een gezichtje op een bord. Onze dochters zijn inmiddels wel wat kritisch wat betreft het fruit. ‘Papa is dit fruit wel biiiiilogisch…?’

Ook projecten op scholen kunnen een grote invloed hebben. Kinderen nemen dan veel gemakkelijker aan wat de waarde van echt gezonde voeding is. Bij Dide op school is een fruit of groentehap tijdens de pauze heel normaal sinds het project waarin ze in de klas allerlei soorten fruit en groenten hebben geproefd en besproken. Dus juffen, meesters en schoolbesturen, promoot alstublieft schoolfruit net als vroeger de schoolmelk. Een kleine stap met een groot bereik. Nu nog de vraag hoe ik zelf ook nog een steentje bij kan dragen aan die kleine veranderingen?

Het overbrengen van kennis lijkt mij de beste optie. Voeding is dan wel de basis van onze gezondheid, maar veel mensen hebben geen besef hoever ze eigenlijk van hun basis af zijn komen te staan. Hier weet ik inmiddels aardig wat vanaf, alleen moet het misschien wat laagdrempeliger worden om voedingsadvies in te winnen. Daarom bied ik kinderen (met hun ouders uiteraard) aan, gratis een half uurtje mee te kijken naar hun voedingspatroon en uitleg te geven waarom sommige voedingsmiddelen beter wel of beter niet gebruikt kunnen worden.

Bel, mail of loop gerust even binnen om een afspraak in te plannen. Ook Marcel biedt trouwens een gratis kennismakingsgesprek, zijn folder is ook bij ons op de praktijk te vinden. Wij helpen mensen graag, met kleine stapjes, vooruit!

Fijne Week!

Dinant van Drunen

Posted in Blog by Dinant van Drunen